Op eenzelfde paneel worden zowel de Kruisdraging, de Kruisdood als de Bewening voorgesteld. Links de Kruisdraging. Christus, die het kruis draagt met de hulp van Simon van Cyrene, ontmoet Veronica. Soldaten manen Hem aan verder te gaan. Uiterst links zien we Maria, ondersteund door Johannes. Achter hen komen Joden te paard de stadspoort uitgereden.
In het midden wordt de Kruisiging uitgebeeld met Christus tussen de twee moordenaars. Links van het kruis staan Johannes die Maria ondersteunt en de twee heilige vrouwen. Rechts de honderdman en drie andere personen. De rechterzijde van het paneel toont de Bewening met Johannes die het dode lichaam van Christus ondersteunt en de drie Maria’s (Maria, Maria-Salome en Maria-Cleofas) die Christus bewenen. De drie taferelen spelen zich af in een uitgestrekt groen en blauw landschap onder een bewolkte hemel.
Dit schilderij is het basiswerk van de Brugse anonieme 16de-eeuwse “Meester van de Brugse Passietaferelen”. Deze meester maakte gebruik van talrijke motieven van andere Vlaamse Primitieven en Duitse houtsnijders. In de Kruisdraging zijn er verwijzingen naar Hans Memling en Albrecht Dürer. De Calvarie onderging invloed van de Meester van Flémalle.
Door de massaproductie en het traditioneel ingesteld cliënteel bleef de Brugse schilderkunst in het begin van de 16de eeuw duidelijk voortborduren op de tradities van de vorige eeuw.